Ruleti ajalugu

On keeruline mõistatada ja välja selgitada, millal sai ruletimäng alguse. Viited mängu päritolule on segadust tekitavad ning seostatud mitmete erinevate ajastute ning riikidega. Müstiline mäng, kas pole!

Prantsusmaa, Itaalia ja Hiina on kuulujuttude järgi mängu sünnimaaks, sõltuvalt sellest, mida lugeda ning keda kuulata ja uskuda. Armastatud kasiinomängu kasutajate arv on niisama tohutu kui suurte võitjate oma, kes on teinud ajalooliselt hullumeelseid rekordeid üle kogu maailma. Ega tegelikult mängigi ruleti päritolu suurt rolli, peaasi, et see pakub lõbusat meelelahutust paljudele.

Üks on aga kindel, Prantsusmaa võib uhkeldada, et just nemad on ruletti populariseerinud. Mängu nime taga olla aga hoopis Itaalia.

Vanad roomlased arendasid paljusid mänge, sealhulgas “ratta"; mõned loodud mängudest olid suisa seotud sõjavankrite ning nende võidu ajamisega. Näiteks keerutati vankreid eesmärgiga välja selgitada, kuidas jagada kaupu, mis pärast sõda konfiskeeritud olid.

Hiina on samuti üks neist riikidest, mis soovib võtta ruleti loomise eest krediiti, kui rääkida numeroloogilisest rattast. Kuulujuttude järgi on mäng Hiinas loodud ning kaubitsemise kaudu Euroopa riikidesse jõudnud. Hiina versioon ruletist polnud mitte numbrite, vaid looma sümbolitega, mis seisid alusel, kuhu oli puuritud number 666. Hiljem on räägitud, et Dominikaani mungad vahetasid loomasümboolika numbrite vastu välja, millest lähtuvalt ongi ruletiratas just seesugune nagu me seda tänasel päeval teame.

Hiinlaste kivist ratta ja sinna märgitud numbrite 666 taga peitub ka õrn saladus – nimelt, kui liita 0-36 arvud, saame nende kogusummaks just Hiinlaste ruletilaua müstilised numbrid 666!

Umbes 1800ndatel aastatel nähti ruletiratast esmakordselt Ameerikas ning alates sellest ajast on mäng jätkusuutlikult oma populaarsust aina kasvatanud. Nüüd leidub ruletiratas igas ainsamaski kasiinos, kuhu huviline sisse jalutab. Kasiinos avaneb vaatepilt, kus laudade taga on hulgaliselt osavõtjaid, silmis ootusärevus ühes lootusega, et väike valge kuul maandub just nende valitud numbril.

Esimestel aastatel, mil rulett oli alles Ameerikasse jõudnud, lisasid kasiino operaatorid mängurattale lisanumbri “00" eesmärgiga anda majale mängijate ees veelgi suurem eelis. Lisanumber ei mängi lõppeks küll mängu lõpptulemuses või üksiku mängija võidupanustes liialt suurt rolli, ent sellegipoolest kasvatab lisanumber majale eelist, kuna muidu tuleks ilmselt mängu populaarsuse ning lihtsa võiduvõimaluse tõttu kasiinodel maksta välja miljoneid USA dollareid võitudeks.

Prantsuse matemaatik Blaise Pascal, kellel oli armastus füüsika vastu püüdis seitsmeteistkümnendal sajandil luua liikuvat masinat ning selle tulemuseks oli ruletiratas. Lisaks tõigale, et Pascal oli suur leiutaja, armastas ta ka õnnemänge ning oleks jumaldanud käiku Vegasesse! Aastast 1800 lisati õnnerattale lisa “0", mille eesmärgiks oli suurendada maja eelist mängijate ees just samaaegselt kui mängu populaarsus oli tohutult kasvanud.

Õnnemängu suurim võitja jalutas 1873. aastal kasiinost välja $325,000 suuruse võiduga, mis tänapäevastes tingimustes tähendaks, et mees oli tõeline miljonär!
Tänase ideaalse ruleti vorpimine võttis aega aastasadu, pärinedes kuulujuttude järgi ühest maailma otsast teise, tehes ilmvõimatuks välja selgitada, kuhu mängu tegelikud juured ulatuvad ning kes ja miks tegi esimese õnneratta.

Armastatud mängu müsteeriumi pole võimalik lahendada, mis teeb kõik sellega seonduva vaid huvitavamaks. Lugematul hulgal lugusid, müüte ning seiklusi kirjeldavad ideaalselt nii mängu ajalugu kui ka selle olemust.

Egle