Pokkeri reeglid ja tõenäosused

Õpi selgeks pokkeri reeglid

Käesoleval lehel räägime sellest, millised on pokkeri reeglid, millised on võimalikud pokkeri käed ning millised on erinevad tõenäosused pokkeris.

Tee endale selgeks pokkeri reeglid

Pokker on mäng, milles on erinevalt enamikest teistes kasiinomängudest väga olulisel kohal sinu oskused ning sellest lähtuvalt tuleb pokkeri edukaks mängimiseks endale kindlasti selgeks teha ka pokkeri reeglid.

Eesmärk

Pokkeri mängimisel on sinu eesmärk võita oma vastast, seda kas parema käe saamisel või siis vastaste mängust välja saamise läbi. Olenevalt sellest, millisest pokkerist me räägime (videopokker, live pokker, pokkeritubade pokker) on sinu vastaseks kas arvuti, live krupjee või siis teised mängijad.

Pokkeri käed ja nende tugevused

Kokku on olemas 2,598,960 pokkeri kätt, mis sul ringi lõpuks kätte võib tulla. Seda siis juhul, kui arvestame ka kõigi erinevate mastidega.

Kui aga rääkida alustamise kätest, ehk siis võimalikest kahest kaardist, mis sulle käe alguses kätte jagatakse, siis on erinevaid kombinatsioone siin169, või võttes arvesse ka maste, siis 1326.

Loomulikult ei ole vaja sul kõiki neid pähe õppida. Küll aga on oluline teada pokkeri käte tugevusi. Järgnevalt järjestamegi pokkeri käed alustades kõige tugevamast:

  1. Kõige tugevam pokkerikäsi on kuninglik mastirida ehk Royal Flush. Selle moodustavad samast mastist 10-J-Q-K-A.
  2. Tugevuselt järgmine on mastirida. Selle moodustavad viis järjestikust samast mastist kaarti – näiteks ärtu 7,8,9,10,J.
  3. Järgmine käsi on nelik. Selle moodustavad neli sama tugevusega kaarti, näiteks 7777.
  4. Maja on tugevuselt neljas pokkeri käsi. Selle moodustavad kolm sama väärtusega kaarti ning üks paar – näiteks JJJ-KK.
  5. Tugevuselt viies käsi on mast. Masti moodustavad viis sama masti kaarti, näiteks poti 2,6,9,K,J.
  6. Edasi tuleb rida. Rea moodustavad viis järjestikust kaarti – näiteks 3,4,5,6,7. Mast ei ole oluline.
  7. Kolmik on tugevuselt järgmine käsi. Kolmiku moodustavad kolm sama väärtusega kaarti, näiteks QQQ.
  8. Kaks paari on tugevuselt järgmine käsi. Selle moodustavad näiteks 88 ja TT.
  9. Üks paar on tugevuselt eelviimane. Selle moodustavad kaks sama väärtusega kaarti – näiteks 88.
  10. Kui aga mängus kellelgi ühtki eelpool nimetatud kätt ei ole, siis võidab see, kellel on kõige kõrgem kaart. Ehk siis kui sinu käe kõrgeimaks kaardiks on K ja vastasmängija kõrgeimaks kaardiks on A, siis võidab vastasmängija.

Flop, Turn, River

Pokkeris on põhimõtteliselt neli panustamise vooru. Esimene voor on pärast seda, kui mängjatele kaardid on kätte jagatud.

Seejärel on aga kolm vooru, mille nimetused on ka Eesti mängijate seas kasutusel eelkõige inglise keelsena.

  • Flop – kolm esimest lauda pandud ühiskaarti
  • Turn – neljandas lauda pandud ühiskaart
  • River – viies lauda pandud ühiskaart

Button

Nimetus Button on kaarte jagava mängija koht lauas. Kui kodumängudes jagab see mängija ka kaarte (ehk siis on diiler), siis näiteks mõnes online pokkeritoas teiste mängijate vastu mängides tähistab see lihtsalt kõige hilisemat positsiooni lauas. Ühtlasi on tegemist parima mängupositsiooniga.

Suur ja väike pime (Big and Small Blinds)

Pimedad paiknevad lauas kohe pärast buttonit/diilerit. Kõigepealt on väike pime ning seejärel on suur pime. Suur pime peab kohustuslikus korras juba enne oma kaartide nägemist lauda panema ühe panuse suuruse summa. Väike pime aga poole panuse suuruse summa.

No limit, Pot limit ja Limit – mis need on?

Tegemist on erinevat tüüpi mänguvormidega.

  • No limit on mänguvorm, milles puuduvad panustamise limiidid. Kui tahad, panusta kasvõi kogu oma zetoonid mistahes ajal.
  • Pot limit on mänguvorm, milles võib panustada korraga vaid nii palju, kui kõik mängijad lauda juba kokku raha on pannud (ehk siis hetkel potis olev raha summa). Näiteks kui mängijad on eelnevalt lauda pannud juba 10 eurot, siis sul ei ole võimalik panustada 20 eurot, vaid maksimaalselt kuni 10 eurot.
  • Limit või fixed limit on mänguvorm, kus on võimalik teha panuseid vaid eelnevalt paika pandud panuse suurusega. Näitkeks mängides Limit $1/$2 lauas, saab enne ja pärast floppi panustada vaid 1 dollari ning pärast turni ja riverit 2 dollarit.

Milliseid otsuseid saab pokkeris teha?

Pokkeris võib otsused jagada eelkõige kuueks.

  1. Fold – see on otsus, mida peaks tegema kõige sagedamini. Ehk siis oma kaartidest loobuma.
  2. Call – kui tegemist on esimese ringiga, siis on call panus näiteks oma esialgse panuse lauda panemine. Kui keegi on teistest mängijatest juba panustanud, siis on call panus sama suure panuse lauda panemine.
  3. Check – kui mingid panused on juba lauda pandud, aga keegi enne sind ei ole uut panust lauda pannud, siis on võimalik ka sul teha check otsus, ehk siis proovida järgmist lauda tulevat kaarti tasuta näha.
  4. Bet – kui sul on hea käsi ning sa tahad potti suurendada ja samal ajal nõrgemate kätega mängijad käest loobuma saada, siis sa teed beti ehk panustad.
  5. Raise – kui keegi enne sind on juba panust tõstnud ning sa tahad seda veelgi tõsta, siis see on raise.
  6. Re-raise – kui keegi on lauas panustanud, keegi on seda panust veel tõstnud ja nüüd tahad sa seda veelgi tõsta, siis on tegemist re-raise’iga.

Panuste tüübid, panustamise viisid pokkeris

Võiks ju arvata, et kõik panused on pokkeris samad, ja mingis mõttes nad ongi, aga samas võiks panused jagada mitmeks erinevaks panuse tüübiks, mis olenevad tihtipeale ka sinu poolt kasutatavast pokkeri strateegiast.

  • Donk bet – tegemist on eelkõige algaja mängija poolt tehtud panusega pärast seda, kui mõni teine mängija on eelmises voorus suurelt panustanud. Donk beti tegija seejuures ei arvesta oma positsiooniga ning reeglina on see halb panus.
  • Continuation bet ehk jätkupanus – kui mängija panustab enne flopi lauda tulekut, siis olenemata sellest, mis lauda tuleb, panustab mängija ka pärast floppi. Seda nimetatakse jätkupanuse tegemiseks.
  • Overbet– eelkõige algajate mängijate poolt tehtava panuse tüüp, milles mängija panustab liiga suurelt.

    Suurem osa ajast ei tohiks panus olla suurem kui juba potis olev raha, aga overbet on just liiga suure panuse tegemine.
  • Underbet – tegemist on vastupidiselt eelmisele panusele liiga väikse summa panustamisega.
  • Three-bet ehk re-raise – panus, mis annab teistele mängijatele teada, et tõenäoliselt on sul väga hea käsi. Three-bet tähendab seda, et keegi on lauda pannud panuse, keegi on seda veelgi suurendanud ning nüüd sina tõstad panust veelgi.
  • Value bet ehk panustamine väärtusele – panus, mille puhul sa usud, et sul on parim käsi ja soovid, et vastased kaasa tuleks.
  • Pot Bet – panus, mis on täpselt sama suur, kui hetkel juba lauas oleva raha kogusumma.

Pokkeri tõenäosused

Millised on tõenäosused pokkeris erinevate käte kokku saamiseks?

Loomulikult võid ette võtta mõne tabeli ja kõik erinevad tõenäosused meelde jätta.

Aga palju parem idee on aru saada sellest, kuidas sa käigu pealt erinevaid tõenäosusi ise saad alati kiiresti välja arvutada.

Kaardipakis on 52 kaarti. Oletame, et sul on käes kaks sama masti kaarti ning lauale on pandud ka neli ühiskaarti, millest kaks on sinu kaartidega sama masti.

Selleks, et sa saaksid kokku viis sama masti kaarti, on sul vaja seda, et ka viimane ühiskaart oleks sinu masti.

Kaardipakis olevast 52st kaardist on kaks juba sinu käes ning neli kaarti on laual. See tähendab seda, et kasutada on veel 46 kaarti. Loomulikult on mingi arv kaarte ka kas diileri või vastasmängijate käes, aga nende väärtust me reeglina ei tea. Seega neid me ei arvesta.

Kaardipakis on igat masti kaarte kokku 13. Sinu masti kaartidest on kaks sinu käes ning kaks lauas. See tähendab seda, et sul on vaja saada ühte üheksast alles jäänud sama masti kaardist.

Seega masti kokku saamise tõenäosus on 9/37 (46 miinus 9 sulle sobivat kaarti) ehk umbkaudu 25%.

Samal viisil saab arvutada kiiresti kõiki tõenäosusi.

Oletame, et sul on käes 7 ja 8.

Lauale on taaskord pandud flopp ja turn, milleks on 4 ja 5 ning veel kaks suvalist kaarti (näiteks A ja 10).

Selleks, et sa oma rea kokku saaksid, on sul kindlasti vaja kuute (6).

Kuute arv pakis on neli.

Nüüd me saame taaskord teha lihtsa kalkulatsiooni – 4/(46-4) ehk tõenäosus sisemise rea saamiseks on umbkaudu 10 protsenti.

Reeglite variatsioonid

Pokkeri reeglid erinevad pisut olenevalt pokkeri variatsioonist ja ka sellest, kas mängid videopokkerit, live krupjee vastu pokkerit või online pokkeritoas teiste mängijate vastu. Aga üldisemalt võiks välja tuua järgmised erinevused:

Jokkerid – mõndades videopokkeri mängudes võivad mängus olla ka jokkerid, mis võivad siis asendada mistahes teist kaarti

Lowball – mõndades pokkeriversioonides nagu näiteks Razz ning 2-7 Triple Draw ei võida mitte kõrgeim käsi, vaid madalaim käsi.

H/L – Mõndades pokkeri mängudes jagatakse võidusumma kõige kõrgema ning kõige madalama kvalifitseeruva käe vahel. See reegel on näiteks Omaha High/Low pokkeris.

Kuidas mängida pokkerit – näidiskäsi

Järgneva näidiskäe puhul oletame, et sinu asukoht lauas on esimene, ehk kohe pärast suurt pimedat ning tegemist on üheksa inimesega lauaga.

  1. Mängijad istuvad lauda ning väike pime ning suur pime panevad lauda oma panused
  2. Diiler jagab välja kaardid
  3. Sinu kaartideks on 99
  4. Kuna sinu asukoht lauas on kohe pärast pimedaid, siis esimeses ringis pead esimese otsuse tegema just sina. Kuna 99 on küll hea paar, aga kuna sinu positsioon on varajane, siis on mõistlik tõenäoliselt lihtsalt callida. Loomulikult on olenevalt olukorras mõnikord mõistlik hoopis kaartidest loobuda.
  5. Pärast sind teevad omad otsused kõik teised mängijad. Oletame, et keegi ei tõstnud.
  6. Kui kõik mängijad on oma otsused ära teinud, pannakse lauda flop ehk kolm ühiskaarti, nendeks on seekord 9-K-A
  7. Nii selles voorus kui ka kahes järgmises voorus teeb esimese otsuse väike pime. Ehk siis pärast esimest vooru oled sina otsuste tegemisel kolmas.
  8. Oletame, et kas pime või suur pime panustas ja tegi poti suuruse beti. Nüüd on sinul võimalik otsustada, kas lihtsalt call teha, või siis teha raise – arvestades, et sul on hetkel olemas kolmik.
  9. Nüüd teevad omad otsused kõik teised mängijad.
  10. Kolmas ring – lauda pannakse neljas ühiskaart. Selleks on A.
  11. Eelmises ringis panustanud mängija checkib. Sinul on nüüd võimalik otsustada, kas ka check teha või panustada. Siinkohal on lähtuvalt pimeda käitumisest võimalik eeldada, et pimedal oli lihtsalt K ja hetkel tal on kunnipaar. Või siis oli tal A9 ning nüüd on tal maja. Või siis oli tal AK ja nüüd on tal maja. Variante on muidugi veel, aga antud olukorras on mõistlik kõiki neid mainitud variante kaaluda. Tõenäoliselt tal küll AK-d ei ole, kuna vastasel juhul oleks ta suure tõenäosusega enne flopi lauda panekut tõstnud.
  12. Nüüd teevad omad otsused kõik teised mängijad.
  13. Lauda pannakse viies ja ühtlasi viimane ühiskaart. Selleks on 2. Ehk siis see sulle ohtu endast ei kujuta. Tõenäoliselt.
    Lauas on nüüd seega 9-K-A-A-2
  14. Eelnevalt palju panustanud pime läheb all-in. See, kas sa kaasa lähed, oleneb nüüd sellest, mida sa arvad, et sellel mängijal on. Kas tal on käes A9? Kas tal on käes lihtsalt A koos mõne väikse kaardiga? Sai ta äkki viimasest kaardist abi ja tal on käes hoopis A2? Või mängis ta alguses aeglaselt AK-ga? Kui sa oled suhteliselt kindel, et tal on käes A9, A2 või AK, siis nii raske kui see ka ei oleks, tuleks sul foldida. Kui sa aga arvad, et tal ei ole käes maja, siis on mõistlik callida.
  15. Sa callid ja kaotad. Tuleb välja, et vastasmängijal oli käes hoopis KK, mida ta enne flop lauda tulekut väga vaikselt mängis.