Õpi selgeks crapsi reeglid
Craps on üks tuntumaid ja populaarsemaid kasiinomänge maailmas. Seda just tavakasiinodes. Tänapäeval seda mängu küll nii palju enam kasiinodes ei näe nagu varasemalt.
Seda tõenäoliselt just tänu sellele, et võrreldes väga paljude teiste kasiinodes pakutavate mängudega on craps tunduvalt keerukamate reeglitega ning mängus on erinevaid nüansse palju.
Seetõttu panimegi kirja crapsi reeglid, tutvustame crapsi panuseid ja räägime ka muudest crapsi mängimisega seotud teemadest.
Kuigi craps kogus populaarsust eelkõige telliskivi- ja mördikasiinodes, siis tänasel päeval on crapsi võimalik mängida ka pea kõikides internetikasiinodes.
Eesmärk
Crapsi põhimõte on lihtne – üks mängija veeretab kahte täringut ning teised lauas olevad mängijad panustavad erinevatele võimalikele täringusilmade summadele.
Sinu eesmärgiks craps mängus on laias laastus ära arvata kahe täringu summa.
Kui sina oled täringute viskaja rollis, siis on ideaalis sinu eesmärgiks esimese täringute viskamise tulemusena saada kokku kas 7 või 11 punkti, kuna sellisel juhul oled sa koheselt võitnud.
Crapsi laud
Crapsi laud võib esmapilgul välja näha kohati nagu ruletilaud, aga lähemal vaatlusel on tegemist väga erineva väljanägemisega lauaga.
Crapsi laud on vannikujuline, mille peal on näha erinevad panustamisvõimalused.
Maapealsetes kasiinodes on laua suurus tavaliselt umbes 4 meetrit pikk ja 1.5 meetrit lai.
Täringud
Crapsi mängimiseks kasutatakse kahte täringut, mis mõlemad samaaegselt lauale visatakse.
The Puck ehk litter
Crapsi lauas kasutatav litter, mille ühele poole on kirjutatud ON ja teisele poole OFF.
The Stick
Tegemist on pulgaga, mida kasutatakse täringute laualt kätte saamiseks.
The shooter ehk täringute viskaja/veeretaja
Shooter on see mängija, kes täringud lauale viskab. Shooter on ka see mängija, kes ainsana koheselt panuse lauda peab panema.
Shooter on igal ringil erinev.
The boxperson
Boxperson on põhimõtteliselt mängu ülevaataja/juhendaja, kelle ülesandeks on tegeleda žetoonidega ning kes samuti tegeleb võimalike diileri ja mängijate vaheliste vaidluste lahendamisega.
The stickperson
See on see inimene, kes tegeleb panustega, hoiab igal hetkel täringutel silma peal ning kes annab shooterile laualt täringud. Samuti hüüab ta välja tulemused.
The dealers – krupjeed
Ühes crapsi lauas on reeglina mitu erinevad krupjeed. Nemad aitavad mängijatel panuseid teha ja maksavad välja ka võite.
Tee endale selgeks kõik erinevad crapsi panused
Crapsis on võimalik teha hulgaliselt erinevaid panuseid. See on ka see, mis crapsi samaaegselt nii huvitavaks kui ka keeruliseks muudab.
Pass Line
Pass Line panus on üks lihtsamatest panustest, mille puhul sa panustad sellele, et shooter võidab.
Pass Line panust eemaldada ei saa – panus jääb paika, kuni sa kaotad, või võidad.
Kui täringute summa tuleb kohe 7 või 11, siis Pass Line panuse tegija võidab.
Kui veeretatakse aga 4, 5, 6, 8, 9 või 10, siis tehakse uus veeretus. Nüüd veeretatakse seni, kuni tulemuseks tuleb sama summa nagu esimesel viskel (ning sa võidad) või panuseks tuleb 7 (sa kaotad).
Et aga sellest pisut lihtsam oleks aru saada, tegime lihtsa illustratsiooni.
Don’t Pass Line
Don’t Pass panuse puhul panustad sa aga täpselt vastupidiselt sellele, et shooter kaotab.
Come
Come ja Don’t Come panust saab teha alles siis, kui shooter on esimese täringuheite ära teinud (Ehk pärast Come Out panust).
Come panuse puhul panustad sa sellele, et shooter heidab täringutega sama tulemuse nagu esimesel viskel ning seda enne seda, kui täringute tulemuseks tuleb 7.
Don’t Come
Don’t Come panuse puhul panustad sa sellele, et enne sama tulemuse viskamist viskab shooter 7.
Field
Field panuse tegemisel võidad sa siis, kui shooter viskab 2, 3, 4, 9, 10, 11 või 12. Kaotad aga siis, kui shooter viskab 5, 6, 7 või 8.
Ära tuleks mainida ka see, et Field panus on ühekordne panus. Selle panuse võidad või kaotad sa kohe pärast veeretust olenemata tulemusest.
Place panus
Place panuse puhul pead sa esmalt välja valima numbri, millele sa panustad. Selle panuse võidad sa siis, kui täringute summaks tuleb just sinu poolt valitud number ja seda enne, kui veeretatakse 7.
Hardways
Hardway panuse puhul panustad sa sellele, et shooter viskab mõlema täringuga sama tulemuse. Võimalik on panustada Hard 4, Hard 6, Hard 8 ja Hard 10 tulemusele. Selleks, et võita, peab täringutele tulema vastavalt 2-2,3-3,4-4 või 5-5.
Panus jääb lauda seniks, kuni sa võidad või siis tuleb tulemuseks seitse.
One Roll Bets – ühe viske panused
Ühe viske panused ehk „Proposition bets” annavad mängijale võimaluse oma panuse tulemus teada saada kiiresti, kuna need selguvad juba vaid ühe heitega. Eelnevalt mainisime juba Field panust.
Aces bet
Panus sellele, et mõlemale tärgingule tuleb 1. Seda panust nimetatakse ka snake eyes panuseks ehk ussisilmade panuseks.
Ace-Deuce bet
Siin panustad sa sellele, et ühele täringule tuleb 1 ja teisele 2.
The Yo Bet
Selle panuse võitmiseks peab täringusilmade kogusummaks tulema 11.
Boxcars Bet
Panus sellele, et täringusilmade kogusummaks tuleb 12.
Any 7
Panus sellele, et tulemuseks tuleb 7.
Any Craps
Panus sellele, et tulemuseks tuleb craps.
2 or 12 panus
Panus sellele, et tulemuseks tuleb siis vastavalt 2 või 12.
3 or 11 panus
Panus sellele, et tulemuseks tuleb vastavalt 3 või 11.
Big Six, Big Eight
Panus sellele, et tulemuseks tuleb kas 6 või 8.
Free Odds
Free Odds panus on teistest crapsi panustest erinev selle poolest, et selle panuse maja eelis on ainsana 0%.
Seda panust saab kasutada küll ainult koos mõne teise panusega, ehk siis kasiino maja eelist päris nulli viia siiski ei ole võimalik.
Seda panust on võimalik teha pärast edukat Pass või Come panust ja pärast esimest täringuheidet. Ning panustad sa sellele, et shooter viskab enne soovitud tulemust hoopis seitsme.
Buy Bets
Buy Bet on panus, mille väljamakse vastab täpselt tulemuse tõenäosusele. Küll aga lisatakse sellele enne väljamakse tegemist 5% suurune teenustasu. Mõndades kasiinodes võetakse seda vahendustasu vaid võitudelt. Teistes aga võetakse vahendustasu juba enne täringuviset.
Selle panuse tegemiseks tuleb žetoonid asetada Come kasti ning öelda diilerile, millisele numbrile sa Buy panuse soovid teha.
Mõndade mängijate arvates on tegemist kõige kasumlikuma panus crapsis, kuna väljamakse vastab reaalsele tulemuse tõenäosusele, v.a. siis see vahendustasu.
Aga samas see 5% on suurem, kui paljude teiste Place panuste maja eelis.
Crapsi tõenäosused ja väljamaksed
Järgnevalt vaatame üle erinevate crapsi tulemite tõenäosused ja väljamaksed ehk potentsiaalsed võidu suurused.
Panus | Väljamakse | Maja eelis |
---|---|---|
Pass Line/Come | 1:1 | 1.414% |
Don’t Pass/Don’t Come | 1:1 | 1.402% |
Field panused | ||
3, 4, 9, 10, 11 | 1:1 | 5.5% |
2,12 | 2:1 | 5.5% |
Place panused | ||
4 või 10 | 9:5 | 6.7% |
5 või 9 | 7:5 | 4% |
6 või 8 | 7:6 | 1.52% |
Hardways panused | ||
6 või 8 | 9:1 | 9.09% |
4 või 10 | 7:1 | 11.1% |
Ühe viske panused | ||
Any 7 | 4:1 | 16.9% |
Any craps | 7:1 | 11.1% |
2 craps või 12 craps | 30:1 | 13.9% |
3 craps või 11 | 15:1 | 11.1% |
Horn Bet (3 või 11) | 3.75:1 | 11.11%-13.89% |
Pass Line/Come/Buy Bet (5% vahendustasu) | ||
4 või 10 | 2:1 | 4.76% |
5 või 9 | 3:2 | 4.76% |
6 või 8 | 6:5 | 4.76% |
Don’t Pass/Don’t Come/Lay Bets (5% vahendustasu) | ||
4 või 10 | 1:2 | 2.44% |
5 või 9 | 2:3 | 3.23% |
6 või 8 | 5:6 | 4% |
Võimalikud kombinatsioonid
Kuna craps mäng käib kahe täringuga, siis on erinevaid täringute kombinatsioone 12. Eelnevalt tõime välja erinevate crapsi panuste maja eelise ja väljamakse. Järgnev illustratsioon toob välja aga konkreetsete täringusilmade summade saamise tõenäosused.
Crapsi maja eelis
Nagu hetk tagasi välja toodud tabelist näha võis, oleneb maja eelis tehtud panusest.
Näiteks:
- Don’t Pass/Don’t Come ja Pass/Come maja eelis on umbkaudu 1.4%
- Field panuse maja eelis 5.5%
- Hardways Big 6 või 8 panuse maja eelis on 9.09%
Kuidas crapsi mängida – ning näidisring
Tee mänguplaan
Enne kasiinos mängimise alustamist tasub alati eelnevalt paika panna plaan. Seda nii crapsi kui ka teiste kasiinomängude mängimisel. Pane paika oma eelarve, millega lubad endal mängida. Pane paika maksimaalne kaotus, mida sa saad endale lubada. Ning mis võib-olla isegi kõige olulisem – pane paika see võidupiir, pärast mille saavutamist sa koheselt mängimise lõpetad.
Crapsi mängimine võib olla väga meelalahutuslik, aga ainult siis, kui seda teha vastutustundlikult.
Vali laud
Tavakasiinos võib mõnikord crapsi laudu olla mitu ja sellisel juhul saab valida erinevate panuselimiitidega laudade vahel.
Internetis on crapsi mängimise võimalused veel üsna limiteeritud. Hetkel on peamiseks crapsi mängimise võimaluseks Evolution Gamingu poolt loodud Craps Live või siis sama mängu krupjeeta versioon – First Person Craps.
Pane raha lauda
Tavakasiinos on võimalik maha istuda ning seejärel sularaha eest mängu läbiviijatelt žetoone osta.
Internetis piisab aga sellest, et sa oled eelnevalt oma kasiino kontole sissemakse teinud. Seejärel lihtsalt ava crapsi laud ja mängimine võib alata.
Tee panus – crapsi näidisring
Mängides crapsi esmakordselt tavakasiinos võib mängulauas olevalt kasiino meeskonnalt alati abi küsida.
Aga üldiselt tohib mängija ise panna žetoonid lauas ainult nende ees olevatele panustele, ehk siis Pass Line, Don’t Pass Line, Come, Don’t Come, Field ning 6/8.
Reeglina tuleb kõikide teiste panuste tegemiseks meeskonna abi paluda.
Internetis crapsi mängides saad sa loomulikult kõik soovitud panused ise lauda panna.
Valida saab enam kui kümne erineva panuse tüübi vahel.
Neist panustest rääkisime juba eelnevalt. Aga üldiselt käib mänguring nii:
- Mängijad panevad panused esimese täringuheite (ehk come-out rolli) tulemusele. Tehes Pass Line panuse, panustad sa shooteriga sarnaselt. Pannes panuse Don’t Pass Line peale, panustad sa shooteri vastu.
- Come-out Roll – Shooter teeb esimese täringuviske. Enne selle tegemist on laual olev litter ehk Puck positsioonis OFF.
Mängijad, kes panustasid shooteri võidule ehk Pass Line peale võidavad juhul, kui tulemuseks oli 7 või 11. Kaotavad nad aga siis, kui tulemuseks tuli 2, 3 või 12. - Point – Kui esimese viske tulemuseks tuli midagi muud, kui eelpool mainitud numbrid, ehk siis kas 4, 5, 6, 8, 9 või 10, siis keegi ei võida ega kaota. Selle asemel muutub äsja saadud tulemus POINT kohaks, millele asetatakse Puck ehk litter ON positsioonis. Ning nüüd mäng jätkub.
- Shooter jätkab täringute viskamist seni, kuni silmade summaks tuleb kas sama tulemus nagu esimesel viskel, või siis 7. Kui enne sama tulemuse saamist tuleb tulemuseks 7, siis shooter kaotab. Kui aga enne tuleb täringusilmade summaks sama tulemus nagu esimesel viskel, shooter võidab. Muud panused makstakse välja seni, kuni üks kahest tulemusest välja visatakse.
Pärast ühe või teise tulemuse saavutamist mäng lõppeb, täringud antakse järgmisele mängijale ning algab uus mäng.
Pane võidud tasku
Kui sinu panus võitis, palju õnne! Kui kaotas, siis proovi uuesti. Aga jäta alati meelde see kõige olulisem – mängimisel järgi alati oma eelnevalt paika pandud mänguplaani ning kui kaotuse või võidulimiit on lähedal, siis on aeg mängimine lõpetada.
Craps on keeruliste nüanssidega lihtne mäng
Craps jätab esmapilgul üsna lihtsa täringumängu mulje, aga tegelikult on tegemist pigem üsna keerukate nüanssidega mänguga. Seetõttu soovitame enne mängimist kindlasti endale crapsi reeglid ja ka tõenäosused selgeks teha. Seda ikka selleks, et endale parim võimalik võiduvõimalus anda.